Over de auteur
Benieuwd hoe Beter BijLeren is ontstaan en wie er achter de methode zit? Op onze nieuwste pagina komt maker Jacquelien Bredenoord aan het woord. Lees over haar ervaringen met begrijpend lezen in het onderwijs, het ontstaan van de methode en de toekomst van Beter BijLeren.
Begrijpend luisteren als voorloper voor begrijpend lezen
Begrijpend luisteren is een krachtige voorbereiding op begrijpend lezen. Begrijpend luisteren en begrijpend lezen doen beroep op dezelfde essentiële denk- en taalvaardigheden. Het is goed om binnen de school begrijpend luisteren en begrijpend lezen op elkaar te laten aansluiten, zodat er een goede doorgaande lijn ontstaat. Beter BijLeren heeft een format gemaakt voor de lessen […]
Nieuwe toetsmap
De Beter BijLeren toetsmap is in januari 2020 vervangen door een nieuwe. Wat is nieuw? Per leerjaar zijn er negen toetsen: drie gatenteksttoetsen, die tekstbegriptoetsen en drie foutenteksttoetsen. Elke toets telt minimaal 20 opgaven, en geen 10 zoals in de vorige map. Op basis van de categorie-indeling in de opgaven, kunt u een analyse maken […]
Het zoeken van rijke teksten
Regelmatig krijg ik de vraag waar je rijke, betekenisvolle teksten kunt vinden om te gebruiken voor je lessen begrijpend lezen. Hier mijn bronnenlijst, die natuurlijk lang niet compleet is, maar waar je zeker ingangen vindt voor goede teksten. Voor verhalende teksten: www.beleven.org – hier vind je duizenden verhalen, sprookjes, mythes, legendes, fabels, sagen etc. Ingedeeld op […]
BijDeHand studievaardigheden – nu met toetsen en handleiding
BijDeHand was er nog maar een jaar en is nu alweer vernieuwd? Ja. Op aanvraag van scholen. “Waarom haal je de informatie er niet uit? Dat is zoveel leeswerk voor de kinderen. Doe het maar in een handleiding en gebruik de overgebleven ruimte voor nog meer oefenmateriaal.” “Is er ook een handleiding van BijDeHand? Met […]
“Begrijpend lezen kun je ook leren met een oude krant …
… als je als leerkracht maar weet wat je doet.” Met deze quote start ik al mijn presentaties op scholen. Begrijpend lezen is een vaardigheid waar leerkrachten maar moeilijk grip op krijgen. Bij begrijpend lezen kun je niet, zoals bij spelling, taalonderdelen of rekenen, even snel een deelvaardigheid afvinken: V […]
De heilige werkboekjes
Onze werkboekjes zijn erg populair en lijken een soort heilige graal voor Begrijpend Lezen. Toch moet dit genuanceerd worden. “Graag 25 werkboekjes voor zelfstandig werken!” is namelijk geen vruchtbare optie en die zullen we dan ook niet leveren. Hoe gebruik je deze werkboekjes dan wel? De leerkracht als rolmodel Begrijpend lezen is lange tijd het […]
Wat kunt u doen voor uw kind bij een tegenvallende LVS-score?
Het leerlingvolgsysteem (LVS) is een programma dat leerkrachten inzicht geeft in de ontwikkeling van de leerlingen, zowel op individueel als op groepsniveau. Het zijn landelijke toetsen waar je niet voor kunt leren, maar natuurlijk wel voor kunt oefenen! Is uw zoons of dochters uitslag van de LVS-toets begrijpend lezen tegengevallen? Ga dan nu aan de […]
Close reading: je hoeft het wiel niet zelf uit te vinden
Een vrij nieuwe term in begrijpend lezen-land is ‘close reading’. De term komt uit de literaire wereld en betekent ‘nauwgezet lezen’. We woonden een conferentie bij over close reading in het basisonderwijs.
Januari: de maand van de waarheid
In januari moet het gebeuren: de LVS-toetsen worden afgenomen. Voor kinderen en ouders een spannende periode. Is mijn niveau gestegen? Hebben de extra inspanningen mijn kind geholpen? Maar ook voor scholen is de LVS-periode van groot belang: werpen onze extra inspanningen vruchten af? Voldoen we aan de normen? Hebben we onze doelen gehaald?